21.10.09

Prvo pa muško (odnosno, žensko)

Kao što sam jučer obećao, predajem se svakodnevnom pisanju ovoga bloga.

Odmah u startu, zahvaljujem liberalnom hrvatskom kršćanstvu što mi je ovako rano u danu dalo materijala za pisanje. Naime, u mojem e-mail inbox-u, jutros se našla pozivnica na Seminar iz biblijskog propovijedanja.

Na prvi pogled, događaj kojega treba pohvaliti. Teološki obrazovani ljudi žele svoje znanje prenijeti na druge ljude koji imaju ili će u budućnosti imati bilo kakve veze s poučavanjem u crkvama. Štoviše, pozivaju se crkve da ozbiljno shvate ovaj poziv te da financijski omoguće svojim radnicima da prisustvuju ovom seminaru. Kažem, na prvi pogled.

Detaljnijim proučavanjem poziva (ne previše detaljnim), uočit ćete da iza ovog seminara stoji žena. Netko će sada reći: "Evo ga opet. Pozvan! ponovo tupi o ženama. Baš je ženomrzac!". Naprotiv, biblijski stavovi o ženama i njihovim službama u crkvi najbolji su iskaz ljubavi i poštovanja prema ženama. Za te stavove se zalažem (da se ne vraćam na tu temu, više možete pročitati u mojim prethodnim postovima o feminizmu).

Prema tome, naslov ovog seminara ima ogroman tipfeler. To može biti ili seminar biblijskog propovijedanja (ali ga tada mora voditi muškarac), ili iz naslova moraju ukloniti riječ "biblijski" (ako inzistiraju da ga vodi žena).

Najveći problem je što će ljudi pohoditi taj seminar. Mnogi kršćani u Hrvatskoj nemaju razlučivanja. "Daj šta daš" moto je izgladnjelih kršćana. I upravo na taj mamac, liberalni kršćani pecaju dobronamjerne ovce.

Pitanje dana glasi: Gdje ćemo povući crtu? Kada ćemo reći "Dosta bi bilo"? Do kuda ćemo dopustiti da se ovo spusti?

Mislim, što je sljedeće — Seminar o braku kojega vodi čovjek koji tuče svoje ženu? Seminar o vođenju financija kojeg vodi čovjek koji je do grla u dugovima? Seminar o odgoju djece kojeg vodi pedofil?

Hoće li itko reći nešto protiv ovoga, ili toliko mrzimo Božje stado u Hrvatskoj da nam je svejedno čemu su izloženi?

Broj komentara: 8:

  1. A da ovaj post sročiš u pismo i pošalješ starješinama hrvatskih crkava?

    OdgovoriIzbriši
  2. Hvala ti, brate moj, za tvoj biblijski stav.

    OdgovoriIzbriši
  3. Nataša,
    dobra ideja, ali ne znam kako bih to napravio. Osobno poznajem samo nekolicinu takvih muškaraca. Naravno, ne moram ih osobno poznavati, ali mi se čini da bi kod mnogih moj potez bio smatran arogantnim bezobrazlukom mladog teologa koji nema pojma o službi (govorim iz iskustva). Istina jest da netko treba ustati i pozvati pastire Božjeg stada u HR da zauzmu stav za Krista. Možda netko tko nije "Timotej" poput mene, iako i sâmo Pismo kaže da takve ne treba prezirati radi mladosti. Ipak, dobro je vidjeti da nisam jedini... Iako sam to i prije znao (da nas ima, iako nas je malo), lijepo je čuti ovakva ohrabrenja. Tko zna, možda je ovaj moj post samo početak jedne žustre bitke...

    OdgovoriIzbriši
  4. Todd,
    hvala tebi za ohrabrenje, ali prvenstveno hvala Kristu - on je taj na kojem i u kojem čvrsto stojim(o).

    OdgovoriIzbriši
  5. Nije samo problem to što mnoge denominacije imaju krivo shvaćanje položaja žene u Crkvi Novog saveza. Jednak, ako ne i veći, jest problem tvrdokornosti i nespremnosti da se krivi stavovi promijene kad im se ukaže na nauk i praksu koja je protivna Pismu. U karizmatskim crkvama uobičajene su "starješinice", "pastorice" i "apostolice", kao i "proročice" koje se ne ustručavaju podučavati doktrinu, iako im upravo apostolski nauk na koji se tako prigodno vole pozivati to izričito brani. Ovo što pišeš o tom seminaru jest u biti isto to. Oni koji su ga pohađali sigurno nisu razmišljali o tim stvarima, ljude danas u globalu ne zanima previše srž stvari, više forma, bitno da nešto ima kršćanski predznak i to je to, idemo.

    Ukoliko Crkve ne naučavaju pravilno o ulozi muškaraca i žena, kako možemo očekivati da će bilo što dalje biti ispravno i Bogu prihvatljivo? treba tu napraviti odlučan rez, naravno oni koji su spremni na to, ali nažalost, malo tko će to učiniti.

    riječ istine

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Sviđa mi se kako kažeš: "bitno da nešto ima kršćanski predznak i to je to." Upravo to i ja vidim kao problem među kršćanima. Ako je knjiga "kršćanska" nitko ju ne provjerava kroz Bibliju, i tako dalje.

      Izbriši
  6. osim 1 Tim 2,12 gdje Pavao izričito kaže da "poučavati ženi ne dopušta" ne znam za drugi tekst koji bi te mogao navesti na ovaj post. Čitam komentar "Pastoralnih poslanica" Donalda Guthrie-a. Imam dojam da on relativizira Pavlove riječi stavljajući ih u kontekst Pavlove rabinske tradicije. Kao što Pavao veli da "Crkve Božje namju običaja prepirati se" oko jednog drugog sličnog "ženskog pitanja" (1 Kor 11,6) vjeruj mi, nije mi do prepirke nego me uistinu zanima kako obrazlažeš ovo što si napisao: zašto te toliko uzbunilo što si pročitao da bi žena trebala poučavati biblijski nauk? Znam dosta žena čija sam teološka predavanja slušao. Za neke sam rekao i sam: "Nije ovo za žene!", ali neka su me oduševila i potakla.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Hvala na pitanju!

      Čak i da imamo SAMO 1.Tim.2:12, meni bi bilo dovoljno, a trebalo bi biti dovoljno svakom kršćaninu. Zar ne? Koliko naredbi/zabrana trebamo da bismo bili obvezni poslušati? Samo jednom je dovoljno da Bog nešto zabrani. Samo jednom je rekao Adamu neka ne jede sa stabla spoznaje. Samo jednom je IZRIČITO zabranjeno da žena u kontekstu lokalne zajednice propovijeda.

      Ali, mislim da postoje i mnoga, mnoga druga načela i implikacije odlomaka koji nisu tako izričiti. Npr. Zašto je Isus, koji je toliko revolucionarno redefinirao ulogu žene, izabrao samo muškarce za svoje apostole?

      Što se tiče toga da propovijedi nekih žena oduševljavaju i potiču, tome ne proturječim. NItko, pa niti Biblija, ne kaže da žene NE MOGU ili NE ZNAJU propovijedati. Nisu one manje sposobne od muškaraca niti manje vrijedne. Ovdje se radi o različitim ulogama, a ne različitim sposobnostima i/ili vrijednostima.

      Nije me uzbunilo to što se promiče da žena poučava biblijski nauk. Uzbunjuje me to što se promiče neposlušnost jasnoj biblijskoj zabrani da žena PROPOVIJEDA u kontekstu LOKALNE ZAJEDNICE. Neka žena poučava u onom kontekstu u kojem Biblija dozovljava. Biblija jasno dozvoljava da žene poučavaju druge žene, zar ne (npr. Tit 2:4)?

      Izbriši