10.1.11

"Bolje pustiti sto krivih, nego osuditi jednog nevinog"

Prije tri dana, pročitao sam članak o čovjeku koji je nevin proveo 30 godina u zatvoru. Tada dvadesetogodišnjak, osuđen je za pljačku i silovanje. Trideset godina kasnije, DNK nalaz ga je proglasio nevinim 51-godišnjakom.


Naravno, glas javnosti je osudio takvu nepravdu. Prosječna osoba stati će na stranu čovjeka koji je najbolje godine svojeg života proveo u zatvoru. Ja nisam živ toliko koliko je on nepravedno proveo u zatvoru! Zbog naravi zločina za kojeg je bio osuđen, vrlo je vjerojatno da protekla tri desetljeća nije proveo u društvu džepara, pronevjeritelja i utajivača poreza. Naprotiv, kaznu za nasilan zločin vjerojatno je služio u strogo čuvanom zatvoru u kojem se nalaze najgori zločinci - silovatelji, ubojice, nasilnici. Kao dvadesetogodišnjaku koji nije počinio zločin za kojeg je bio osuđen, vrlo vjerojatno mu je život u takvom zatvoru bio pakao. Njegov san sigurno nije bio miran i bezbrižan, iako je bio nevin.


Razmišljajući o tom slučaju, sjetio sam se izreke: "Bolje pustiti sto krivih, nego osuditi jednog nevinog". Zvuči dobro, ali je li ispravno? Zar je zaista bolje da na slobodu pustimo stotinu kriminalaca, nego da nepravedno zatvorimo jednoga koji je nevin, barem za taj određeni zločin za kojeg je optužen? Kako to može biti?


Problem je, kako ga ja vidim, to što čovjek više cijeni svoju slobodu, nego pravdu. Ljudska sloboda smatra se najvećom i najsvetijom vrijednošću. To je počelo još kod Adama i Eve. Htjeli su biti samostalni i slobodni, bez Boga. Do današnjeg dana, čovjek griješi na svakakve načine jer želi biti slobodan.


Primjenimo spomenutu izreku na konkretne slučajeve: Zamislite da vam je netko ogrebao auto na parkiralištu. Policija ga je uhvatila i dovela ga k vama s pitanjem želite li pokrenuti tužbu ili ne. Biste li ga bili spremni samo tako pustiti na slobodu, iako je kriv, samo radi trunke sumnje da je možda ipak nevin?


Još konkretnije i osobnije, pustimo materijalne stvari na stranu: Uzmimo za pretpostavku da vas netko na ulici pretuče i opljačka. Biste li ga bili voljni pustiti na slobodu? Možda su očevici krivo vidjeli. Ipak je bilo mračno. Na njegovoj palici su našli vašu krv... ali, možda je kupio palicu od pravog napadača. To mu nije prva optužba za nasilje... ali, možda čovjek ima samo takvo lice i možda se slučajno nađe na krivim mjestima u krivo vrijeme. Zar da nevin čovjek ide u zatvor??


Budimo još osobniji: Netko vam otme dijete. Danima ga zlostavlja, a zatim i ubije. Vjerojatnost da je uhićeni sumnjičenik kriv, vrlo je visoka - oko 95%. Svi dokazi ukazuju protiv njega. Postoji samo sitni tračak sumnje. Biste li ga pustili na slobodu?


Kada to izgovorimo na taj način, više nam se i ne sviđa ideja da je bolje pustiti stotinu krivih, umjesto da zatvorimo jednog nevinog. Kada je izreka apstraktna, lako ju je izgovoriti i složiti se s njome, zar ne? Kada je zločin počinjen protiv nas, malo više razmišljamo o istinitosti takve izreke. Štoviše, što je zločin ozbiljniji, to nam se više čini da je izreka čista glupost. Zapravo, bolje bi bilo da glasi ovako: "Bolje zatvoriti stotinu nevinih, nego jednog krivog pustiti na slobodu."


Nemojte me krivo shvatiti. Drago mi je da su tog čovjeka pustili, makar i nakon 30 godina. Takve krive osude su stravične.


Mene muči naš stav s kojim olako izgovorimo spomenutu izreku. Što nas navodi na takvo plitko razmišljanje?


Čini mi se da se radi o strahu od pravedne osude koji se skriva u svakom čovjeku. Naime, nakon izdisanja posljedneg daha, svakog od nas čeka sud - Božji pravedni sud. Ako smo iskreni, znamo kakva će biti presuda na tom sudu - "Kriv". Zbog toga, svim svojim bićem pristajemo uz izreku koja kaže da je dobro pustiti krivog na slobodu. Mi smo ti krivci. Nas očekuje osuda. Mi želimo slobodu za sebe.


Sjetite se samo glazbe koju slušate na svom MP3 playeru... jeste li kupili svaku pjesmu? A što je s filmovima koje ste skinuli s interneta? Svi programi na vašem kompjuteru su legalni, a ne piratski? Dok vozite auto, poštujete li prometne zakone savršeno? Nikada niste vozili preko ograničenja? Uvijek stanete na znaku STOP? Nikada niste pretjecali traktor na punoj liniji? Uvijek vežete pojas? U vožnji ne koristite mobitel? Razmislite malo... kada bi vam se sudilo za sve te prekršaje, koju kaznu biste trebali dobiti? Postoji li nevinost ili je ona samo plod naše mašte kojim se tješimo i govorimo si da nismo zaslužili osudu?


Biblija ima zanimljiv pogled na zakon i kršenje istog. Božji stav prema prekršajima glasi ovako: tko prekrši jednu zapovijed, prekršio je cijeli zakon. Logika koja stoji iza toga, govori da nije stvar u pojedinačnim naredbama ili zabranama, nego u stavu poslušnosti prema onome tko je postavio zakon. Ako netko uporno krši prometne zakone i zakone o autorskim pravima, je li ta osoba podložna zakonu? Dopustite da vas šokiram: ako imate čak i samo jednu pjesmu na iPodu koju niste platili, vi ste zločinac! Zaslužujete novčanu kaznu, ako ne i zatvorsku.


Istina, vjerojatno niste nikoga ubili, silovali ili opljačkali. Ali ste prekršitelj zakona. To je ono što jeste, isto kao i ja.


Da vam upravo sada na vrata pokuca policija i pretraži vam kompjuter, biste li bili potpuno nevini? Rijetki su koji bi mogli odgovoriti: Da.


To je zašto nam nije problem reći da je bolje pustiti stotinu krivih na slobodu, nego osuditi jednog nevinog - jer smo svjesni svoje krivice. Problem se znatno uveličava, ako razmišljamo o svojim grijesima prema Bogu. On je potpuno svet, za razliku od naših zakonodavaca. Zbog toga, prekršaj njegovog zakona, makar i po jednoj stavci, neizmjerno je teži. Nemojte se zavaravati! Da vam Bog sada sudi, ne biste bili nevini. S potpunim pravom bi vas osudio na vječnu propast. U paklu neće biti nepravedno osuđenih.


Hvala Bogu što je poslao Krista, koji je uzeo naše grijehe na sebe. Samo vjera u Isusa Krista može te spasiti od Božjeg pravednog suda. Kažu u pravu da nepoznavanje zakona ne opravdava. Razmisli o tome... Otvori Bibliju...

Broj komentara: 7:

  1. pozdrav! svidja mi se kako si razvio temu. ovo je nesto o cemu svakako svakome valja razmisliti...
    shalom!

    OdgovoriIzbriši
  2. Sve si to lijepo objasnio, na prvi trenutak zvuci tako objektivno i razlozno.Covjek se stavi u polozaj zrtve i jasno mu je da nece bas lako popustiti na taj tracak sumlje.HM....ajde onda osobno se stavi u polozaj nevino osudjenog covjeka. Kako bi se osjecao da si na mjestu tog nevino osudjenog covjeka? Nebi se borio za SLOBODU? Sloboda bi ti prestala biti vazna ,nego bi se borio za PRAVDU obzirom da su te nevinog optuzili?

    OdgovoriIzbriši
  3. Jesam li ja u ovom postu napisao da je u redu osuditi nevinog čovjeka? Nipošto. Pitanje je bilo: je li zaista BOLJE pustiti 100 krivih (ili čak i jednog krivog) nego osuditi jednog nevinog?

    Dakle, pitanje nije je li OK osuditi nevinog, nego: što je bolje? Moja tvrdnja je da NIJE BOLJE pustiti krivog.

    Post ima tri poante:

    1) Nitko nije nevin (prema Božjem standardu)!

    2) Nije bolje pustiti 100 krivih nego zatvoriti 1 nevinog!

    Kako bi ovo društvo izgledalo da se ta izreka zaista sprovodi u potpunosti: da puštamo stotine kriminalaca (ubojica, silovatelja, palikuća, ...) na slobodu, samo da ne bismo slučajno osudili jednog nevinog? Tko normalan bi htio živjeti u takvom društvu?

    Dakle, dopustite da se ponovim: nije u redu da nevin čovjek bude osuđen. Ali, nipošto nije bolje da kriv bude oslobođen, da bi se spriječilo da nevin bude osuđen.

    3) Čovjek ima nezdrav i neuravnotežen pogled prema slobodi i pravdi. Ljudska sloboda nije apsolutno dobro, Božja pravda jest. Suvremeni čovjek je od svoje slobode načinio boga kojeg štuje.

    OdgovoriIzbriši
  4. Sloboda se odnosi, u općenitom smislu, na tvrdnju biti »slobodan« (neograničen, nezarobljen).Stanje slobode je prirođeno čovjeku radi činjenice da posjeduje dušu i svijest.
    Nije bitno jesam li vijernik ili ne ali evo jednog sitnog detalja:Biblija govori o tome da je Mojsije izbavio narod iz ropstva i odveo ga u SLOBODU.Mislim da niko nema pravo oduzeti nikome slobodu bez cvrstog dokaza da je KRIV.I na kraju ,sta mislis koliko KRIVIH hoda slobodno samo zato sto niko ne zna da su krivi?

    OdgovoriIzbriši
  5. Ne bih se složio. A niti Biblija.

    Naime, čovjeku nije urođeno biti potpuno slobodan. Stvoren je da bi služio Bogu i bio njegov pot-kralj (vladar na zemlji u Božje ime) - Postanak 1:26-28: "I reče Bog: "Načinimo čovjeka na svoju sliku, sebi slična, da bude gospodar ribama morskim, pticama nebeskim i stoci - svoj zemlji - i svim gmizavcima što puze po zemlji!" Na svoju sliku stvori Bog čovjeka, na sliku Božju on ga stvori, muško i žensko stvori ih. I blagoslovi ih Bog i reče im: "Plodite se, i množite, i napunite zemlju, i sebi je podložite! Vladajte ribama u moru i pticama u zraku i svim živim stvorovima što puze po zemlji!"

    Čovjek nije smio činiti što želi, čak niti u Edenskom vrtu, prije pada u grijeh - Postanak 2:16,17: "Jahve, Bog, zapovjedi čovjeku: "Sa svakoga stabla u vrtu slobodno jedi,
 ali sa stabla spoznaje dobra i zla da nisi jeo! U onaj dan u koji s njega okusiš, zacijelo ćeš umrijeti!"

    Nakon Adamovog neposluha u Edenu, svaki čovjek je postao rob grijeha i grešne naravi (Rimljanima 5).

    Mojsije je izbavio Izraelce na slobodu, točno... ali ne na neograničenu slobodu. Bog ga je poslao da dovede narod kod Sinaja gdje je Bog sklopio savez s njima. Prema tom savezu, Bog je bio njihov vladar. Dao im je zakon po kojem su trebali živjeti. Na nekoliko mjesta u Starom Zavjetu, Izrael se naziva slugom Božjim. Ako mislite da su Izraelci bili slobodni nakon Egipta, grdno se varate i ne poznajete niti Bibliju niti povijest.

    Priča se nastavlja i s Isusom u Novom Zavjetu. Učenici Isusa Krista sami sebe nazivaju robovima (grč. doulos), a i Isus govori da su oni koji ga slijede njegovi robovi. On je Gospodar.

    Koliko god mi se sviđa vaša ideja argumentiranja iz Biblije, niste u pravu. Treba ipak malo više vremena uložiti u proučavanje Svetog Pisma prije nego se pozove na njega.

    Kako god se okrene, nemamo pravo na apsolutnu slobodu, koliko god da ju želimo. Kao stvorena bića, automatski nemamo pravo inzistirati na nečemu što pripada samo Bogu, jer je jedini apsolutno slobodan.

    Ali (i ovo je veliki ALI), u Kristu čovjek može imati slobodu. Ne neograničenu, ali ogromnu. Evanđelje Isusa Krista oslobađa nas od ropstva grijehu i sotoni. Ali nas ne oslobađa na potpunu slobodu, nego nas oslobađa da služimo Bogu.

    OdgovoriIzbriši
  6. Nebih zalazila u tumacenje Biblije,niti bilo koje knjige povezane sa religijom.Prije svega nisam religiozna, pa Vam je jasan razlog zbog kog nam se misljenja mimoilaze.Vase, u svakom slucaju postujem ,kao i bilo koje druge osobe koja stoji iza svojih uvjerenja :)
    Mislim da je dalja debata bespotrebna ,jer se nasa zivotna uvjerenja i vjerovanja razlikuju. Ja cu i dalje stajati iza svog misljenja, vjerovanja ,stava,UVJERENJA da je ljudska sloboda neprocjenjiva . I sama bi bila spremna umrijeti za slobodu.
    Sa dubokim postovanjem , anonimna :)

    OdgovoriIzbriši
  7. Poštujem... :)

    Nadam se da nisam odao dojam da sam ZA nepravedno zatvaranje nevinih ljudi. Nipošto nisam. Niti da sam ZA oslobađanje očito krivih zločinaca. Još manje sam za to.

    Ono za što JESAM, jest uravnoteženo razumijevanje ljudske slobode i Božje pravednosti.

    Hvala na dijalogu!

    OdgovoriIzbriši